Onbevlekte Bevangenis en Argentinië - Reisverslag uit Valdivia, Chili van chili - WaarBenJij.nu Onbevlekte Bevangenis en Argentinië - Reisverslag uit Valdivia, Chili van chili - WaarBenJij.nu

Onbevlekte Bevangenis en Argentinië

Door: Sita

13 December 2004 | Chili, Valdivia

Hoi Allemaal!
Weereens een bericht over al onze zonnige belevenissen.
Na de zeer geslaagde Sinterklaasviering van vorig weekend, waren we van plan afgelopen week 3 dagen aan STATISTIX te werken en op donderdag naar Bariloche in Argentinië te gaan.
Maandag en dinsdag hebben we dan ook (met wisseled succes en met opbouwende frustraties vooral bij Nina) achter de computer gezeten.
Woensdag gingen we vol goede moed op weg naar de universiteit, toen de grote poort gesloten bleek te zijn. Nou ja, raar, maar dan maar door het kleine poortje ernaast naar binnen. Eenmaal op het universiteitsterrein was het erg rustig, geen mens te zien eigenlijk. Vreemd. Nog vreemder werd het toen we de faculteit binnengingen en alle deuren dicht bleken te zijn. Langzaam ging er bij ons een lampje branden....het zou toch geen feestdag zijn?!? We zijn maar weer weggegaan om in het centrum een computer te zoeken om nog even te mailen, en het bleek later dat het om de Onbevlekte Bevangenis van Maria ging. Niet dat iemand ons dat vertelt!
Na even gemaild te hebben, hebben we toen maar onze bikini´s en strandkleren aangetrokken en zijn we naar het strand bij Niebla gegaan. Het was erg lekker weer, dus een straf was deze onverwachte vrije dag niet! We hebben heerlijk op het strand gelegen en zelfs gezwommen. Ook zijn we weer eens geinterviewd door de Diario Austral,de krant van Valdivia. Twee mannen met een fototeostel met een enorme zoemlens en een voicerecorder liepen op het strand rond en interviewden en fotografeerden alle vrouwen, en daar konden wij natuurlijk niet aan ontsnappen!
De volgende dag gingen we ´s ochtends vroeg met de taxi naar de busterminal, en kochten we meteen de krant.En ja hoor,daar stond Nina met een foto en werden we weer genoemd in de tekst! We worden nog beroemd hier.
De bus vertrok om 8 uur naar Osorno,en daar moesten we om 10.30 de bus naar Bariloche hebben. Meteen toen we de bus instapten viel het alop dat Bariloche erg toeristisch moest zijn, we hadden nog nooit zoveel Duitsers,Zweden, Amerikanen en ga zo maar door bij elkaar in één bus gezien. De busreis naar Bariloche was heel erg mooi, allemaal bergen en meren en rare begroeiing. Ik vond het wel zo warm in de bus dat ik bijna ging twijfelen over mijn plan om naar de woestijn te gaan...
Bij de Chileense douane moesten we uitstappen en kregen we een stempel in ons paspoort en in ons visum. Na een rit van ongeveer 40 km door blijkbaar niemandsland kwamen we aan bij de Argentijnse grens. Ook hier kregen we een stempel,en moest ook alle bagage de bus uit om gecontroleerd te worden. Zonde van de tijd,want de controle leek helemaal nergens op. Sommige tassen werden opengemaakt,andere alleen maar een beetje zinloos betast. Gelukkig hadden wij alleen handbagage bij ons en hoefden we dus onze tassen niet open te maken.
Om 16u kwamen we aan in Bariloche, dat aan het meer Nahuel Huapi ligt. In de busterminal werden we meteen aangesproken door een vrouw die een hostel had en ook nog Nederlands bleek te zijn. We besloten met haar mee te gaan, en kregen een kamer voor 3-4 personen in een hostel 4 kilometer buiten de stad, waar ook nog twee Nedrlandse jongens, twee Israelische meisjes, een Duitser en een Nieuw-Zeelands stel logeerden.
Aangezien we geen Argentijnse pesos hadden en we alleen in het centrum konden pinnen,zijn we te voet naar het centrum gegaan. Met onze zomerkleren aan, want de zon scheen behoorlijk. We hebben meteen de stad een beetje verkend en hebben heerlijk gegeten (de Chilenen kunnen nog wel wat van de Argentijnen leren,maar misschien is de rest van Argentinië niet zoals Bariloche). De stad was erg internationaal ingesteld, met mooie dure winkelgalerijen enzo voor de toeristen.In het hoogseizoen zal het er vast erg druk zijn, nu viel het nog wel mee.
Vrijdag hebben we de bus genomen naar Parque Llao-Llao en wilden we een stukje gaan wandelen naar een klein meertje. De vrouw van het hostel had ons deze wandeling aangeraden, maar blijkbaar had ze de weg niet erg duidelijk uitgelegd. Met behulp van een bewaker die met z´n walkietalkie aan z´n baas vroeg waar deze tres chicas heen moesten en twee portiers van Hotel Llao-Lloa (een erg groot en waarschijnlijk duur hotel) vonden we uiteindelijk het goede pad. De wandeling ging door een bos langs een meer met aan de overkant erg mooie bergen, enw e waren erg trots op onszelf toen we er minder tijd voor nodig hadden dan op de bordjes stond (meestal is dit omgekeerd). De enige pier in het meertje was albezet door twee argentijnen en hun fietsen, waar we toen maar bij zijn gaan liggen. Zwemmen hebben we niet meer gedaan,aangezien het nogal koud waaide en die Argentijnen wetsuits gebruikten tegen de kou.
Zaterdag zijn we twee uitzichtspunten gaan bekijken,één op Cerro Otto achter onze hostel en één iets verder op Cerro Campanario. Cero Otto gingen we op in een ´eitje´, een dicht liftje,en dat was maar goed ook want we konden de wind horen gieren. Naar beneden zijn we gelopen,ook op aanraden van de bazin van ons hostel.Ook hier hadden we een beetje moeiete de weg te vinden, maar uiteindelijk lukte het en daalden we via een erg steil weggetje weer af. Na deze afdaling (die er voor heeft gezorgd dat Nina krom loopt van de spierpijn) hadden we geen zin meer om te wandelen,dus het andere uitzichtspunt hebben we ons met de stoeltjeslift omhoog en naar beneden laten brengen. Dit uitzichtpunt was heel erg mooi,omdat je aan alle kanten uitzicht had over de Andes en het meer. Wel moesten we uitkijken om niet weg te waaien. We besloten om maar weer eens chocoladetaart te eten,dit keer met erg mooi uitzicht.
Ook hebben we wat kaartjes gekocht,die we helaas voor een deel weer moesten teruggeven omdat we anders geen geld voor de bus naar de stad meer zouden hebben.
In de stad hebben we weer even gewinkeld en ook de kerk bezocht,die een aparte mengeling van oude stenen en glas in lood en betonnen palen was. We hebben ons bezoek aan Bariloche afgesloten met een lekker etentje bij de Mexicaan.
Zondag hadden we de bus om 10u weer terug nar Chili. De reis verliep wel redelijk,ook al stopte de bus vaker dan dat wij wilden. Ook met ons visum is het waarschijnlijk goedgekomen, hoewel we alledrie andere blaadjes terugkregen.
Thuigekomen in Valdivia hebben we weer lekker zelf gekookt, en vandaag begint onze laatste week achter de computer.

• 13 December 2004 - 15:09

Nina:

Hallo!
    Onze beroemdheid in Valdivia is weer uitgebreid met deze keer onze voor- en achternamen in de krant en een geweldige close-up van mij met verwaaid strandhaar en zonnebril. Deze foto is echter helaas niet op de site te vinden, wel het artikel: www.australvaldivia.cl, met buscador zoeken op niebla en de artikelnaam is: La playa ya muestra lo suyo.
    Groetjes Nina

• 13 December 2004 - 15:18

Ruud:

Bovenstaande links werken niet correct als je hier op drukt. In de adresbalk staat dan in het volgende stukje:
    /%20site/

Dit moet gewijzigd worden in:
    /site/
    dan werkt het wel.

Ruud.

• 13 December 2004 - 15:36

Jeanne:

Wat een mooi verhaal van Sita over jullie laatste belevenissen. De Andes zien is voor veel mensen een droom en jullie staan daar zomaar. Ik zal proberen de site met het krantenartikel op te sporen. Pas maar op dat jullie daar niet te beroemd worden, anders worden de heren jaloers.Stephan, wiens vriendin staat er nou met foto in een Chileense krant.Wel gaaf. Ik wens jullie succes met het werk achter de computer. Liefs.

• 13 December 2004 - 16:01

Harry:

Hierbij de spaanse tekst uit de krant "El Diaro Austral de Valdivia" van de "tres chicas" op het strand.
    " Muy cerca de ellas, se encontraba Nina Berendsen y su amigas Sita Bennema y Lonneke Dambacher, todas holandesas y alumnas de la Universidad Austral, las cuales realizan un intercambio por cuatro meses en la carrera de Medicina Veterinaria.
    Para Nina, de 22 años, "la playa es algo muy bonito y entrega mucha tranquilidad, sobre todo por el sol. Llevamos aquí tres meses y nos queda todavía un mes más, por lo que queremos seguir conociendo todavía"."

• 13 December 2004 - 21:12

Sjraar:

Beste vakantievierders,

Wat eerst een verblijf van vooral 'hard werken' was, krijgt nu steeds meer een 'partimers-karakter'. Heerlijk om zo in fases naar je vakantie toe te werken. Aan de foto's te zien kan ik me voorstellen dat er weer een plek ontdekt is, waar de jongens ook heen willen. Ik vond het er tenminste fantastisch. In deze donkere dagen voor kerst (die natuurlijk ook hun typische karakter hebben), kan ik bij het zien van zoveel moois eigenlijk nauwelijks de behoefte onderdrukken om onze zomervakantie te gaan regelen.

Het zal jullie medio januari denk ik stevig tegenvallen om in twee dagen van hartje zomer naar hartje winter te verhuizen. Hopenlijk is in Barcelona de winteruitverkoop aan de gang. Dan kunnen jullie een dikke wintertrui kopen en via een tussenstap weer wennen aan de prijzen die hier normaal zijn. Dat zal ook weer effe wennen zijn na Chili en Argentinie,

Geniet ze en tot over een maand.

Sjraar

• 13 December 2004 - 22:14

Iris En Jan Willem:

Wat een mooie foto's weer! We zijn erg jaloers, zo'n vakantie met zulk weer, dat is beter dan kerst vieren in het koude, grijze Nederland. Maar ja, daar komen jullie in januari natuurlijk ook naartoe! Maar eerst naar de (zinderende?) woestijn. En natuurlijk nog de laatste loodjes (de laatste dagen) excel. Succes!

• 14 December 2004 - 09:58

Lia:

Goede morgen meiden,

Wat een leuk verhaal vandaag, ik heb het artikel in de krant opgezocht en ik heb het natuurlijk helemaal begrepen wat er allemaal staat ( ha, ha). Ik heb er zelf natuurlijk voor mijn eigen een puik verhaal van gemaakt. Drie knappe hollandse meisjes, Nina, Lonneke en Sita studerend voor dierenarts doen stage aan de universiteit Austral. Nina gaat voor de rust naar het strand en vooral voor de zon. D'r zal wel niks van kloppen maar, ach wat doet dat er toe. Het is al leuk dat jullie in de plaatselijke krant genoemd worden.
    Jullie moeten wel oppassen dat jullie straks niet een hele bende chilenen achter jullie aan hebben hobbelen. Het is vandaag hier voor de zoveelste dag weer zeer treurig weer, ik moet oppassen want je wordt er op een gegeven moment door aangestoken.
    Nou ik heb genoten van jullie verhaal en wens jullie nog veel succes met het werk op de computer.
    Lia

• 14 December 2004 - 17:48

Jenny:

He meiden,
    nou het zit er alweer bijna op voor jullie, al dat harde werken. Maar natuurlijk eerst nog even genieten van een paar weekjes vakantie! Hebben jullie wel verdiend dacht ik zo.
    Ik heb vrijdag een gesprek voor mijn stage in Hoofddorp, dus even duimen dat het goed gaat. Ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.
    Veel plezier nog en geniet er maar lekker van.
    Liefs Jen

• 14 December 2004 - 19:12

Ton E.:

Ik heb gelezen dat jullie als Nederlanders nu ook al niet meer rustig op het strand kunnen liggen zonder gestoord te worden door de plaatselijke krant en de lokale bevolking. Moeten jullie geen lijfwachten gaan inhuren voor jullie eigen veiligheid???? Ik hoor echter dat er drie onder weg zijn. Als het goed is arriveren ze met de kerst. Dus zolang dames goed op jullie zelf passen...
    Geniet nog maar even in het mooie Chili.
    groetjes van Ton.

• 14 December 2004 - 21:27

Anja, Paul-Peter, Job En Bram:

Hoi dames,
    Ik sta weer versteld van alle mooie verhalen en foto's van jullie, daar in dat verre Chili. Wat een onderneming, geweldig.
    Hier hebben we de eerste griepjes alweer te pakken,
    het is hier net een ziekenboeg. Eerst Bram, toen Job,nu ik en hopelijk blijft PP buiten schot.
    A.s. zaterdag komen we gezellig met de familie bijeen, maar het zal toch niet helemaal hetzelfde zijn zo zonder jou Lonneke, al hebben we nu natuurlijk wel een onderwerp om gezamelijk over te praten!!!!!
    Oh ja, en nu hoeven we ook eens niet voor vegetarische hapjes te zorgen. Wel zo makkelijk (grapje)
    Je haalt de schade gewoon ruimschoots in als jullie weer terug zijn. Toch?
    Ik wil jullie nog veel succes wensen, mat de 'laatste loodjes', en heel veel plezier voor de komende tijd met de boys.
    groetjes en kusjes van ons allemaal,
    Anja, Paul-Peter, Job en Bram

• 15 December 2004 - 08:58

Monique:

Leuk zeg al jullie belevenissen. ik heb het stukje in de krant gelezen.ik snapte het niet echt,maar wel heel leuk.hier is ook alles goed. alleen het weer is stukken slechter als daar.het is hier echt koud. nog veel plezier en succes van de week achter de computer.

• 15 December 2004 - 12:42

Nina:

De net genoemde link doet weer eens een beetje raar. In de adresbalk staat: /prontus3_vida_%20social/
    Hier moet de %20 eruit gehaald worden

• 16 December 2004 - 09:41

Isi:

Grappig zeg dat stukje over jullie in de zon. Lon, wat ben je weer een ontzettend bruine poepchinees!!!!
    Veel succes nog 2 dagen en dan vakantie!!!
    Veel plezier
    Kusssssssss isi

• 16 December 2004 - 14:46

Francien:

He meiden alles goed?
    Volgens mij wel.
    Lonneke ik heb de foto van jullie in die krant gezien.Wil je de volgende keer in de zon een trui met lange mouwen aan trekken, straks denken ze in Tegelen dat er een verkeerde griet met Ruud is meegekomen.Nee hoor geniet er maar van jullie verdienen het. Maar ff zonder gekheid hier bij ons is alles goed. jeffrey zit in de proefwerkweek, Daisy gaat bijna in Venray in het zieknhuis werken (stage)Danielle heeft een nieuwe baan, met Luuk gaat het ook al iets beter, en met Henk en mij gaat het ook goed.De kerstboom staat al, dus wat willen we nog meer wij zijn klaar voor het Kerstfeest. Laat het maar komen!!! Zo zullen jullie ook wel denken want nog ff dan komen jullie mannen die kant op.Dan kunnen jullie samen nog even profiteren. Nou verder weet ik niks meer te vertellen. Duzzzz Doei en hou jullie taai Hoi-je

• 20 December 2004 - 15:23

Annelies En Axel:

Hallo Lonneke,

Hartstikke bedankt voor de leuke kaart voor Axel.
    Zaterdagavond hadden we weer de jaarlijkse eetavond rond St. Nicolaas
    Deze keer was het anders dan de voorgaande keren. Ten eerste jij was er niet bij en ten tweede hadden we voor een andere opzet gekozen. Ieder had iets lekkers klaargemaakt. Elleke had koudeschotel, Gemma gehaktballetjes met 2
    sauzen, banaan en knoflook (4 teentjes!!!!!), Jetje had warm vlees, Anja saté en wij hadden gevulde eitjes en 2 grote tortillas
    gemaakt. Ook waren er nog diverse salades, kaasjes, rijst en stokbrood bij. Heeeeeeerlijk en voor herhaling vatbaar. Kun je het volgend jaar je eigen vegetarisch menu samenstellen dan weet je zeker dat het lekker is. Natuurlijk van de rest ook snoepen, vooral van de knoflooksaus van Gemma. De "kleinkinderen" zaten weer met mekaar te spellen (monopoly) en zelfs Job kon hiervan geen genoeg krijgen. Bram zat achter de computer te tekenen en zijn nieuwste woord was PONY, iedereen was een PONY en wij lagen met z'n alle krom van zijn nasale, lispelende uitspraak. Hij was ook net erg verkouden geweest. Het was allemaal heel erg gezellig Te hopen dat je de volgende brasspartij erbij bent.
    Overigens 1ste kerstdag zijn opa en oma bij ons op de eet en maandag na kerstmis willen we met hun naar Willingen met de auto gaan om de rest van de bubs op te zoeken (Als het weer het toelaat ivm sneeuw). Ik had nooit gedacht dat opa ja zou zeggen, maar wonder boven wonder wilde hij heel graag, oma ook trouwens. Misschien dat Anja en PP en de kids ook komen maar dat wist Anja nog niet omdat PP de griep heeft. Hij is ook zaterdag naar huis gegaan.
    Nou, nu moet ik weer een beetje gaan werken anders ontploft de telefoon van alle wachtende zanikers.
    Je hoort het wel hoe derde kerstdag gaat aflopen. Wij wensen jullie nog een paar fijne dagen en een spoedig tot ziens, een fijne vlucht en knijp Ruud niet plat als hij komt.

Groetjes en dikke kus
    Annelies en Axel