Terug in Valdivia - Reisverslag uit Valdivia, Chili van chili - WaarBenJij.nu Terug in Valdivia - Reisverslag uit Valdivia, Chili van chili - WaarBenJij.nu

Terug in Valdivia

Door: Nina

22 Oktober 2004 | Chili, Valdivia

Hallo allemaal,

Dat was eens een behouden thuiskomst in Valdivia:een hele stapel kaartjes met allemaal lieve woorden voor ons. Bedankt allemaal!
Zondag na het internetten lekker thee gedronkem met uitzicht op het water. Daarna rond gehangen op de kamer met eindelijk weer eens een douche die lang heet genoeg bleef. De eigenaar van het hostal nodigde ons daarna uit om thee te komen drinken:de tafel stond gedekt met broodjes, mmm...Toevallig zaten er ook 2 andere Nederlanders in het hostel, konden we onze ervaringen delen! Zij gingen de dag erna met de boot richting Patagonie:wel leuk, maar dure business :700 dollar pp.
`s Avonds rijst met zalm gegeten, zelfs Lonneke!
Maandagmorgen zijn we terug gekeerd naar Puerto Varas om vol goede moed aan een nieuwe week te beginnen! Maandag en dinsdag de laatste twee grote bedrijven bezocht:dus dat is nu klaar. Maandagavond pichanga gegeten, dat is ons favoriet maaltje na een dag hard werken: een schaal die je deelt met zijn allen met friet, stukjes vlees, stukjes worts, ei, augurk en hele zure wortels en bloemkool.
Dinsdag was een hele mooie dag met zon en lekker warm weer. Sita en Lonneke moesten een uur wachten tot ze opgehaald werden en hadden een bruinrood gezichtje der aan over gehouden.
Woensdag en donderdag in totaal 8 kleine bedrijven gedaan. Dat was wel nodig, omdat dat de laatste dagen in Puerto Varas waren en we moesten in totaal 12 kleine bedrijven in die regio bezoeken. Het leuke van de kleine bedrijven is dat je dan mag blijven eten bij de mensen thuis. Zo krijg je echt Chileens eten (helaas vaak met vlees voor Lonneke) bij gastvrije mensen. Gisteren hebben Lonneke en ik genoten van zelfgemaakte broodjes, rijst, aardappelen en vlees en op het volgende bedrijf mochten we een uur binnen wachten bij de warme kachel annex kookstel met taart koekjes thee en broood met zelfgemaakte kersenjam. En ondertussen afschuwelijkse Chileens soaps kijken en kletsen (is een groot woord) met de dochters van 10 en 13 jaar.
Vandaag(vrijdag)terug vertrokken naar Valdivia, dus weer bereikbaar met de vaste telefoon.Vandaag beetje bijkomen, was wegbrengen(12 kg!!, internetten, boodschappen doen en koken met veel groente, want daar krijgen we zowat een deficientie van.
Morgen willen we proberen om via Osorno en Entre Lagos te reizen naar Aguas Calientes, bij Parc Nacional Puyehue. Daar kan je een wandeling met uitzicht op Vulkaan Osorno en de vallei en het meer maken en badderen in natuurthermen. Dat lijkt ons wel een goede bestemming voor dit weekend. Dan zondag eindelijk eens uitslapen en maandag weer aan de slag op de kleine bedrijven in de provincies Valdivia en Osorno.
Heel veel groetjes, en nogmaals bedankt voor alle kaartjes en berichtjes op de site!!

• 22 Oktober 2004 - 18:52

Tannie:

leuk dat jullie zo genieten van de mooie omgeving . Nu is het ook voor jullie weekend nu maar lekker uit rusten zodat je weer wat bij kan tanken voor de komende weken . We horen later weer hoe het met de dames is succes en tot horens.

• 22 Oktober 2004 - 19:54

Roosmarijn:

Dat klinkt allemaal wel heel gaaf. Ik zou ook lekker even een paar uurtjes in die thermen hangen... als er tenminste niet allemaal dikke europese toeristen in zouden zitten.
    Wat is ook al weer de site waar alle foto's opstaan? Ik ben het adres vergeten.
    Veel plezier verder

• 23 Oktober 2004 - 00:37

Nynke:

Klinkte echt allemaal helemaal geweldig! Heel veel plezier dit weekend op jullie trip!

• 23 Oktober 2004 - 08:27

Sjraar:

Geweldig wat jullie allemaal nog zien (en gaan zien) tussen die drukke werkdagen door. Ik zou het dolgraag ook willen zien, dus moeten jullie er snel foto's van op Ruuds site plaatsen.
    Bij kleine bedrijven wordt je natuurlijk veel vaker binnen de gezinnen welkom geheten. Kletsen met de kinderen daar geeft extra snel het gevoel 'er bij te mogen horen' en het lijkt me een geweldige kans om de taal beter te gaan beheersen.
    Al met al blijkt uit de berichten dat jullie je absoluut niet vervelen. Maar ik lees er ook uit dat ieder kaartje, iedere brief en ieder pakje van thuis heel erg welkom is.
    Ik weet dat er intussen al meer dan 100 mensen zijn die jullie avonturen volgen. Van ieder een kaartje, brief of pakje en je cabana wordt te klein. Daarom aan alle lezers een oproep: Laten we eens proberen van hieruit de muren van de cabana te behangen. Voor onze dierenartsen in spe lijkt me dan het thema 'BEESTENBENDE' of (beter nog) 'KOE' wel leuk.
    De mensen die het meest 'close' zijn zullen het wel weten, maar voor de 'volgers' volgt hier nogmaals het adres:
    Cabanas MayMo nr. 6
    Los Peleus 391
    Isla Teja - Valdivia
    Chile
    We gaan de tijd van Sinterklaas en Kerstmis tegemoet, dus zie het maar als een cadeautje van afstand. Doe je best!
    Lonneke, we spreken je zondag....Nina en Sita, tot lezens. Tot die tijd: veel fijne belevenissen toegewenst.

Sjraar en Jose

• 23 Oktober 2004 - 08:38

Lia:

Ha meiden,
    Leuk te horen dat jullie het nog steeds goed maken daar. Ik dacht dat jullie daar nog een weekje in puerto varas zouden blijven maar de tijd gaat vlugger voorbij dan ik denk. Ik lees dat jullie het daar erg naar de zin hebben gehad en daar ben ik blij om. Veel plezier en geniet van jullie weekend.

Bert en Lia

• 23 Oktober 2004 - 11:04

Sjoerd:

hey lonneke.
    het zweefvliegen was echt kei gaaf!! we gingen wel 600 meter de lucht in! je kon zelfs Roermond en Keulen zien! Het schaatsen in Nijmwegen was ook wel leuk. Het anatomisch museum was heel vies daar zag je allemaal lichaamsdelen op sterk water. Verder gaat alles goed hier, ik heb nu herfstvakantie.
    gelukkig gaat daar ook alles goed.
    groetjes sjoerd

• 23 Oktober 2004 - 12:21

Iris En Jan Willem:

Wat een aktiviteiten tijdens jullie verblijf in Puerto Varas! En wat een eetpartijen, Sita, je komt vast dikker terug! Geniet er maar goed van allemaal, want het is een unieke ervaring!
    Hebben jullie lekker gebadderd of regende het te hard...? Heel gemeen van ons, hè! Maar het weer schijnt op te knappen volgende week.

• 23 Oktober 2004 - 15:05

Judith:

Wat een leuke tijd moet dit zijn zeg! Nog ontzettende veel plezier met z´n allen!

Ennuh Lonneke, Gaasterland 82 mist je wel hoor!
    Liefs Judith

• 23 Oktober 2004 - 18:15

Anja, Paul-Peter, Job En Bram:

Hallo dames,
    Leuk idee dat je zo ver van huis ook lekker 'thuis' kunt komen.
    Weer een weekje avontuur voorbij.
    Om nog even in te haken op de oproep van Sjraar, om jullie cabana te 'bekoeien'.
    LONNEKE IS A.S. ZATERDAG (30 okt. dus)
    JARIG, dus kaartjes zijn dan extra welkom.
    Verder wil ik jullie meiden een rustige en ontspannen zondag toewensen, zodat jullie weer lekker kunnen 'opladen' voor weer een drukke werkweek.
    Heel veel groetjes van ons allemaal,
    Paul-Peter, Anja, Job en Bram

• 24 Oktober 2004 - 10:32

Tannie:

Nina, het gaat al wat beter met Senna. Ze heeft een klein beetje gegeten.
    Slaapt erg veel en heeft het koud,maar is al wat levenlustiger als vrijdag.Ze loopt een klein stukje mee naar buiten Dames de groetjes vanuit Philippine.

• 25 Oktober 2004 - 08:56

Maartje:

Heej Lonneke,

Mijn kaartje uit Rome zal iets later aankomen aangezien ik het niet op de post gedaan heb. Sorry.
    Maar ik kon er niet achter komen hoeveel postzegels er nu op moesten en ten tweede heb ik gewoon geen tijd gehad om een brievenbus of postkantoor te vinden. De kaart uit Rome komt dus van uit Nederland naar jou toe.
    Verder was Rome echt helemaal geweldig. Ik heb gelukkig nog een week om bij te slapen want per nacht hebben we zo'n twee a drie uur geslapen. Heel veel gedaan en bekeken en echt veel te veel gelopen. Hebben zo'n beetje alles wel gedaan in Rome (collosseum, vaticaan, villa Borghese, Spaanse trappen, stadswandeling door Taverne, strandwandeling en echt nog veel meer.) ik ben de Vesuvius opgeklommen. Ja echt waar!!!! Ben ook in Pompeij geweest en in Pisa en Florance. Hoogtepunt was toch wel de koepel van de Sint Pieter. Ik heb gewoon er bovenop gestaan. Een hele klim die niet echt bevordelijk voor me was. de gangetjes waren zo smal dat ik er spontaan claustrofobisch van ben geworden. Maar het uitzicht was echt de moeite waard. Kon zo het hele plein overzien en ook nog bijna heel Rome. In het hotel werden ze maar een beetje gek van ons.....
    Heb wel bij iedereen op de kamer gezeten en midden in de nacht met z'n allen op het balkon gestaan. Het hotel was niet zo'n succes, een twee persoons kamer met vier bedden.. Als de leiding weer eens verdwaalden mensen van onze kamer af kwam plukken moesten we eerst allemaal de kamer uit voordat de andere eruit konden. De laatste nacht is een leraar maar voor onze deur blijven bivakeren. Wat een vertrouwen, (terwijl op de andere kamers veel meer loos was) Het hotel was ook heel luidruchtig dus we konden precies horen in welke kamer zich wat afspeelde. Maar het was echt een super leuke reis. We hebben dus ook alles gedaan wat je op een schoolreis zou moeten doen. Italiaanen hebben heel lekker eten maar ontbijt is niet te doen. Ik heb 5 dagen op danoontjes, water en pizza geleefd. En nog een hele boel snoep, ships en koekjes. Voor de vorm ging ik maar ontbijten: Droog brood waar zelfs de eenden in de vijver hun bek niet voor open doen en warme chocola die koud is en thee die pas te drinken is nadat je er een lading suiker hent ingekiept. 's middags broodjes kopem en 's avonds lekker in een restaurantje pizza eten of soms ook in het hotel, dat was dan wel weer lekker. En natuurlijk iedere dag lekker Italiaans schepijs. Erg lekker. Er is nog zoveel meer om te vertellen maar ik moet ook wat over laten voor de kaart.

Groetjes Maartje

• 25 Oktober 2004 - 11:45

Monique:

Leuk om steeds te lezen, wat jullie allemaal doen.Jullie hebben het wel druk zeg.ik heb nu lekker een weekje herfstvakantie.succes nog verder en geniet ervan.
    groetjes Monique

• 30 Oktober 2004 - 14:49

Fam Epskamp:

Lonneke van Harte gefeliciteerd met je verjaardag maak er een leuke dag van .