Laatste bedrijven en weekend - Reisverslag uit Valdivia, Chili van chili - WaarBenJij.nu Laatste bedrijven en weekend - Reisverslag uit Valdivia, Chili van chili - WaarBenJij.nu

Laatste bedrijven en weekend

Door: Sita

30 November 2004 | Chili, Valdivia

Hier weer eens een nieuw bericht, want na vorig weekend is alweer veel tijd verstreken en er is dus alweer een hoop gebeurd!
Vorige week was een lekker drukke week: de laatste kleine bedrijven en het laatste grote bedrijf moesten bezocht worden, en dat gebeurde voor een deel weer in twee groepen. Maandag heeft Lonneke nog in haar eentje met José en Efrén vier kleine bedrijven bezocht, terwijl Nina en ik achter excel zaten. Ze was pas om 23.00 terug, maar heeft wel lekker van de zon kunnen genieten.
De volgende dag waren Nina en ik ook aan de beurt om van de zon te genieten. Lonneke ging ´s middags met Sandra (een Duits meisje dat hier een maand stage liep)en Efrén naar het laatste grote bedrijf, en Nina en ik zouden met José kleine bedrijven bezoeken. Na een langzame start (José vertraagde de boel weer een beetje) vertrokken we richting Futrono, aan Lago Ranco. Het werd een relaxte dag, want aangekomen in Futrono besloten we daar eerst even wat te gaan eten en vervolgens had José het idee om te gaan zwemmen bij het strand van Coique. Blijkbaar had hij dat al van te voren bedacht aangezien hij z´n zwembroek al aan had, maar niet dat hij het aan ons had verteld...dus wij moesten maar in ons ondergoed zwemmen. Maar het water was heerlijk!
Na een beetje opdrogen op het (hele mooie) strand wilden we uiteindelijk toch nog aan het werk gaan. Het zat alleen niet mee, want op het eerste bedrijf dat we bezochten zat de auto meteen grondig vast in de modder. Hij kon niet meer voor of achteruit, dus daar moest trekkracht aan te pas komen. Wij verwachtten dat ze met een tractor aan zouden komen, maar nee, ze kozen voor een veel toeristisch verantwoordere methode: ossen! Eerst probeerden we de auto vooruit uit de kuil te krijgen. José zat in de auto, de ossen trokken, ik en de oma en moeder van het bedrijf duwden zo hard we konden en Nina was ook erg nuttig want die maakte foto´s. Dit bleek al snel niet te werken, dus uiteindelijk trokken de stieren de auto achteruit uit de blubber en moesten we via een andere weg de koeien zien te bereiken. Uiteindelijk kwam dit allemaal goed en hebben we er toch nog een nuttige dag van gemaakt: 3 bedrijven gedaan.
Woensdag ging Lonneke ´s ochtends naar het grote bedrijf en gingen Nina en ik weer met José kleine bedrijven langs. Ook dit was wel een leuke dag, behalve dat het wel erg warm was (jaja,waar kan je over klagen!) en de klauwbekapbox met koe en al op mijn teen belandde.
Donderdag werden de allerlaatste kleine bedrijven gedaan, en de `eer´ viel aan Nina. Lonneke en ik hebben die dag aan de presentatie gewerkt, die ineens toch wel erg dichtbij kwam. Vrijdag hebben we daarom met z´n drieen nog even druk gepowerpoint en was de eerste versie klaar.
Afgelopen weekend was lekker rustig. Zaterdag hadden we niet veel meer plannen dan de boodschappen doen en de was wegbrengen, tot we op weg naar het centrum langs de Weihnachtbazar van de Deutsche Schüle kwamen. Zoiets in Chili leek ons wel een bezoekje waard. Het was niet veel meer dan een rommelmarkt met twee kringen tafels: de buitenste voor de ouders met wat professionelere spullen en de binnenste voor kinderen met zelfgemaakte kerstkaartjes en dat soort dingen. We hebben onder andere een adventskalender gekocht, helaas zonder chocolaatjes.
Het zwemmen van dinsdag was zo goed bevallen dat we zondag besloten met de bus naar Futrono te gaan. Dit bleek nog best ver te zijn, de bus deed er dik 2 uur over. Het weer was wel iets minder dan dinsdag, maar we besloten toch no een keer naar het strand van Coique te gaan. Dit was alleen met de taxi te bereiken en ook terug kon je allen met een taxi, dus we maakten een afspraak met de taxichauffeur dat hij ons weer zou komen ophalen. Gelukkig was hij erg betrouwbaar (en konden we de heenweg nog niet betalen omdat hij geen wisselgeld hadden) en stond hij er weer op de afgesproken tijd.
Ondanks de wolken was het toch warm genoeg om in bikini op het strand te liggen en hebben Nina en ik zelfs nog even gezwommen. En ondanks de wolken ben ik toch ook weer verbrand....
Helemaal verfrisd door ons uitstapje zijn we maandag weer aan onze presentatie geslagen en hebben we een mooie lay out en verdeling bedacht. Vandaag gaan we om half drie onze presentatie doorlopen met Néstor en Efrén, en dan hopen we de uiteindelijke versie voor morgen klaar te hebben!

• 30 November 2004 - 16:25

Jeanne:

Wat een avonturen, wel heel erg leuk. Fijn dat jullie geen kou meer moeten lijden, zoals in het begin van jullie stage. Zo te hoeren zijn jullie goed voorbereid op de presentatie. Dat gaat vast wel lukken. Succes ermee en ook veel plezier op de komende barbacue. Veel liefs.

• 30 November 2004 - 20:50

Milja:

het is weer bijna sinterklaas! we zullen je missen

• 30 November 2004 - 23:02

Sjraar:

Nina, Sita en Lonneke,
    Veel succes gewenst met jullie presentatie. Gaat vast prima lukken.

Jose en Sjraar

• 01 December 2004 - 00:39

Anja, Paul-Peter, Job En Bram:

Hoi dames,
    Wij willen jullie heel veel succes wensen met jullie presentatie, maar na al die voorbereidingen ben ik er zeker van dat het jullie wel zal lukken.
    toi toi toi

groetjes
    Paul-Peter, Anja, Jon en Bram

• 01 December 2004 - 10:43

Lia:

Hoi dames,
    Nou, nou dat was weer een verhaal, dat was wel lachen geblazen denk ik met de auto in de modder en de ossen ipv een traktor als oplossing voor het probleem. Zeg brengen jullie die heren daar niet op hol met jullie onverwachtte zwem partijtjes, wel leuk trouwens. Sita bestaat er niet zo iets als zonnebrandcreme? Hoe is het met je teen, dik en blauw? Het surprise maken is ver achter de rug ( hier en daar nog een likje verf) en het is weer klaar. Ik gan nog een bakje koffie nemen en een spelletje op de computer spelen en dan zullen we weer maar de nette huisvrouw gaan spelen.Plicht roept( ha, ha)Lia

• 01 December 2004 - 10:44

LIa:

Ik was jullie vergeten succes te wensen met jullie presentatie, het gaat vast zeer goed, ik heb daar alle vertrouwen in Doei.

• 02 December 2004 - 14:48

Roosmarijn:

Ook veel succes gewenst met de presentatie. Kan je nog lopen nu er een koe op je teen is terechtgekomen? Lijkt me erg pijnlijk. Hoe warm is het nu in chili? Ik sluit me aan bij de opmerking over zonnebrand (is de ozonlaag niet heel dun in het zuiden van chili?)

• 02 December 2004 - 16:07

Tannie Epskamp:

Hallo nina en andere dames.
    Hoe is de presentatie gegaan?
    Hopelijk prima.
    Gisteren ben ik naar Rob de Nijs geweest in het scheldetheater hartstikke leuk om eens naar toe te gaan. vandaag ben ik naar Ter schorre geweest en kreeg van sint een verrassing .
    Het is hier heerlijk weer met een beetje nachtvorst.
    Met ons alles goed en tot horens allemaal de groetjes van de EPSKAMPJES.